fbpx

Ψηφιακή Πινακοθήκη για το 1821

Η ψηφιακή Πινακοθήκη αποτελεί το επιστέγασμα των προσπαθειών των μαθητών της Στ’ Δημοτικού του ιδιωτικού σχολείου “Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο” στο πλαίσιο του ετήσιου project για την Eπανάσταση του 1821 με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων. Λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός πως λόγω της πανδημίας, η οποία περιορίζει ή και αποτρέπει μια σειρά καθημερινών δραστηριοτήτων, όπως τη δυνατότητα επίσκεψης μουσείων και εκθεσιακών χώρων δημιουργήθηκε το γόνιμο έδαφος εντός του οποίου καρποφόρησε η ιδέα της δημιουργίας ενός ψηφιακού χώρου όπου θα ενώνονται ιδανικά η ιστορική γνώση, η κριτική σκέψη, ο ψηφιακός γραμματισμός με την καινοτομία.
Πιο συγκεκριμένα εντός της Πινακοθήκης παρουσιάζονται γνωστοί πίνακες Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών και επιδιώκεται η ανάδειξη των βασικών ηρώων του 1821, των Φιλελλήνων που βοήθησαν στην έκβαση του Αγώνα, καθώς και των μαχών που συνέβαλαν αποφασιστικά στην απελευθέρωση του έθνους μας. Ειδικότερα, παρουσιάζονται πίνακες των George Philip Reinagle, Νικηφόρου Λύτρα, Ερρίκο Λεοπόλδο Λεβύ, Αϊβαζόφσκι, Εμίλ ντε Λασάνκ, Άρι Σέφερ, Θεόδωρου Βρυζάκη, Νικόλαου Γύζη, Ευγένιου Ντελακρουά κ.α. όπως και προσωπογραφίες ή εικόνες για γνωστούς ήρωες (Κολοκοτρώνης, Θ., Διάκος, Αθ., Μπότσαρης, Μ., Μαυρογένους, Μ., Καραϊσκάκης, Γ., κ.α.) ή Φιλέλληνες (Ουγκώ, Σαντόρε ντι Σανταρόζα, Αλεξάντρ Πούσκιν), καθώς και έργα με τη συνοδεία ηχητικών αποσπασμάτων (Θούριος κ.α) από ντοκιμαντέρ ή εκπαιδευτικά προγράμματα που προβάλλονται μέσω του γνωστού ιστότοπου «Youtube» που επιτρέπει την κοινοποίηση, την αποθήκευση, την αναζήτηση και την αναπαραγωγή ψηφιακών βίντεο.
Αξίζει να επισημανθεί ότι, το project είναι μια εργασία που βασίζεται στη συστηματική ερευνητική διαδικασία. Για να διεκπεραιωθεί σωστά μια εργασία χρειάζονται συγκεκριμένες φάσεις που βασίζονται σε ένα σωστά καταρτισμένο πλάνο για την πραγμάτωση της αρχική σύλληψης – ιδέας. Αρχικά, πραγματοποιείται η αναζήτηση και η συλλογή πληροφοριών για το θέμα. Έπειτα ακολουθεί η επεξεργασία των πληροφοριών και στο τέλος εξάγονται τα απαραίτητα συμπεράσματα σύμφωνα με τα οποία πραγματοποιούνται κάποιες ενέργειες τροποποιητικού – ανατροφοδοτικού χαρακτήρα.
Aναφορικά με την παρούσα εργασία, σε πρώτο στάδιο τέθηκαν οι παιδαγωγικοί στόχοι. Αρχικά, κρίθηκε αναγκαίο να οριστούν, να περιγραφούν και να κατανοηθούν τα ιστορικά γεγονότα που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης. Αρωγοί σε αυτό το βήμα στάθηκαν το σχολικό εγχειρίδιο, οι πρωτογενείς και οι δευτερογενείς πηγές μέσω του διαδικτύου που αξιοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης και των δια ζώσης μαθημάτων, καθώς και τα φύλλα εργασίας σε μορφή προγράμματος επεξεργασίας κειμένου ή παρουσίασης που δόθηκαν προς συμπλήρωση από τον επιβλέποντα εκπαιδευτικό.
Έπειτα, προκρίθηκε η εμβάθυνση μέσω της επέκτασης των γνώσεων γύρω από τα πρόσωπα και τα γεγονότα που συνέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης με σκοπό την εξαγωγή συμπερασμάτων για τις μακροχρόνιες συνέπειες της Επανάστασης. Παράλληλα, ως μακροπρόθεσμοι γνωστικοί στόχοι ορίστηκαν η καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης και κουλτούρας όπως και η σύνθεση πληροφοριών μέσα από την αναζήτηση πληροφοριών αλλά και η ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της συνεργασίας σε επίπεδο ομάδας και σχολείου με βασικούς πυλώνες τη συμμετοχή, την αυτοπεποίθηση και τη υπευθυνότητα μέσω της ανάληψης πρωτοβουλιών. Στο τέλος ορίστηκαν οι στόχοι ως προς την ανάπτυξη βασικών και σύνθετων κινητικών δεξιοτήτων αλλά και η προώθηση διαφορετικών μορφών άσκησης. Για την πραγματοποίηση όλων των παραπάνω ενεργειών αξιοποιήθηκαν αρκετές πολυμεσικές εφαρμογές. Στην παρούσα εργασία αξιοποιήθηκε και παρουσιάζεται η εργασία των μαθητών μέσω του προγράμματος «Artsteps».
Το Artsteps είναι ένα διαδικτυακό ψηφιακό εργαλείο που επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν και να περιηγηθούν εικονικά σε τρισδιάστατους χώρους τέχνης. Στις εικονικές αυτές εκθέσεις μπορούν να προβάλλονται δισδιάστατα εκθέματα (πίνακες ζωγραφικής και φωτογραφίες) καθώς και βίντεο. Δύναται να αξιοποιηθεί παιδαγωγικά, διότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργούν θεματικές εκθέσεις και εικονικές ξεναγήσεις για ένα γνωστικό αντικείμενο. Επιπλέον, οι μαθητές, στο πλαίσιο του παρόντος σχεδίου εργασίας μπορούν να περιηγηθούν σε εκθέσεις, να αναζητούν εικόνες σχετικά με ένα θέμα ή να δημιουργήσουν τη δική τους εικονική έκθεση και να τη μοιραστούν με τους συμμαθητές άλλων τάξεων ή σχολείων. Όλες οι εκθέσεις παρουσιάζονται μέσα από την ιστοσελίδα του Αrtsteps www.artsteps.com. O χρήστης δημιουργεί τον λογαριασμό του και έχει τη δυνατότητα να σχεδιάσει ο ίδιος τον εκθεσιακό χώρο, να προσθέσει τοίχους, πάτωμα, παράθυρα, να τοποθετήσει τα εκθέματα με τη σειρά που επιθυμεί και να προσθέσει κορνίζες. Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα στον επισκέπτη να παρατηρεί το έκθεμα και να παρατίθενται πληροφορίες και ηχητικά κάνοντας κλικ στην εικόνα. Τέλος, είναι δυνατή η διάχυση της πληροφορίας, αφού οι επισκέπτες είναι σε θέση να σχολιάζουν και να κοινοποιούν τις εκθέσεις σε δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα.
Η προσπάθεια των μαθητών αποτυπώνεται διαδικτυακά μέσω της εφαρμογής η οποία έλαβε πολλά κολακευτικά σχόλια από τους γονείς και την τοπική κοινωνία, ενώ οι μαθητές ενθουσιάστηκαν με το αποτέλεσμα των εργασιών τους. Επίσης, αξιολογήθηκαν θετικά και οι ίδιοι οι μαθητές ως προς τις λειτουργικές δεξιότητες, που έχουν να κάνουν με τη χρήση της τεχνολογίας, όπως είναι οι απλοί χειρισμοί με τη χρήση πληκτρολογίου ή ποντικιού, καθώς και πιο σύνθετοι χειρισμοί, όπως η αναζήτηση στο διαδίκτυο ή η λήψη και εγκατάσταση λογισµικού µε συνηµµένο, οι δοµικές δεξιότητες, που έχουν να κάνουν με τη χρήση των δοµών στις οποίες περιέχονται οι πληροφορίες μέσω υπερσυνδέσεων την αξιολόγηση των πληροφοριών που βρέθηκαν, αλλά και τις στρατηγικές δεξιότητες, που περιλαµβάνουν τη δυνατότητα της ενεργούς αναζήτησης πληροφοριών και την ικανότητα της κριτικής ανάλυσης των διαθέσιµων πληροφοριών. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως η παρούσα εργασία, που βρίσκεται στο ακόλουθο λινκ: https://www.artsteps.com/view/60578e906ce0b0b7f1002b20?currentUser καθώς και το σύνολο των εργασιών των μαθητών θα είναι διαθέσιμα στους ίδιους και στους γονείς τους στο τέλος της χρονιάς σε έντυπη μορφή.

Αφήστε ένα Σχόλιο