fbpx

Χωρίς κατηγορία

Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας

Στην πλαγιά ενός από τους κατάφυτους λόφους που περιβάλλουν τη Λίμνη Στυμφαλία βρίσκεται το Μουσείο Περιβάλλοντος Στυμφαλίας. Με απεριόριστη θέα στη λίμνη, το Μουσείο επιδιώκει να καταδείξει την αλληλεξάρτηση ανθρώπου και φύσης, εστιάζοντας στην αρμονική συνύπαρξή τους. Ανήκει στο Δίκτυο Μουσείων του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς και στόχο έχει την ευαισθητοποίηση του κοινού και τη διάσωσn της γνώσns για τnν παραδοσιακή τεχνολογία της περιοχής.

Στην πρώτη ενότητα του Μουσείου ο επισκέπτης θα βρει στοιχεία για το περιβάλλον της περιοχής και τη σημασία του. Η Στυμφαλία ανήκει στο Ευρωπαϊκό Δίκτυο Προστατευόμενων Περιοχών NATURA 2000. Η λίμνη της Στυμφαλίας και το όρος Ζήρεια έχουν μεγάλη οικολογική αξία. Επικοινωνούν με υπόγειους αλλά και ορατούς δρόμους νερού, ορίζοντας την υδατική λεκάνη της Στυμφαλίας, τη μεγαλύτερη ορεινή υδατική λεκάνη της Πελοποννήσου. Αυτή αποτελεί και τον νοτιότερο ορεινό υγροβιότοπο των Βαλκανίων, με πλούσια χλωρίδα και πανίδα.

Στη δεύτερη ενότητα ο επισκέπτης αντιλαμβάνεται πώς το περιβάλλον της περιοχής επηρέασε την ανάπτυξη της ανθρώπινης δραστηριότητας, και ειδικότερα των παραδοσιακών επαγγελμάτων. Η περιοχή είναι γνωστή από τη μυθολογία. Σύμφωνα με τον μύθο, εκεί ο Ηρακλής αντιμετώπισε και απομάκρυνε τις Στυμφαλίδες όρνιθες. Αυτή είναι μία από τις αναρίθμητες εκδηλώσεις της ανθρώπινης παρέμβασης που διαμόρφωσαν το τοπίο της περιοχής. Στον ιστορικό χρόνο, στις όχθες της λίμνης ιδρύθηκε μία μεσαίου μεγέθους πόλη με στρατηγική σημασία, η Στύμφαλος. Αιώνες μετά, ιδρύθηκε ένα μεσαιωνικό μοναστηριακό συγκρότημα με βραχύ βίο. Στα νεότερα χρόνια στην περιοχή δημιουργήθηκαν μικρά χωριά που κατοικούνται μέχρι σήμερα. Αυτή η μακρόχρονη επιδραστική συμβίωση ανθρώπου και φύσης συνιστά το βασικό χαρακτηριστικό που καθιστά την περιοχή της Στυμφαλίας πολιτιστικό τοπίο.

Εντυπωσιακό έκθεμα για μικρούς και μεγάλους είναι το ανοιχτό ενυδρείο στο εσωτερικό του Μουσείου που αναπαριστά τη λίμνη σε τομή με ψάρια και φυτά της περιοχής και είναι μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα.

Στυμφαλία Κορινθίας, Τ: 27470 22296. Θερινό ωράριο: 10:00-18:00, χειμερινό ωράριο 10:00-17:00 (καθημερινά, εκτός Τρίτης). Για περισσότερες πληροφορίες www.piop.gr

Ψηφιακή Πινακοθήκη για το 1821

Η ψηφιακή Πινακοθήκη αποτελεί το επιστέγασμα των προσπαθειών των μαθητών της Στ’ Δημοτικού του ιδιωτικού σχολείου “Αριστοτέλειο Κορινθιακό Εκπαιδευτήριο” στο πλαίσιο του ετήσιου project για την Eπανάσταση του 1821 με αφορμή τη συμπλήρωση 200 χρόνων. Λαμβάνοντας υπόψη και το γεγονός πως λόγω της πανδημίας, η οποία περιορίζει ή και αποτρέπει μια σειρά καθημερινών δραστηριοτήτων, όπως τη δυνατότητα επίσκεψης μουσείων και εκθεσιακών χώρων δημιουργήθηκε το γόνιμο έδαφος εντός του οποίου καρποφόρησε η ιδέα της δημιουργίας ενός ψηφιακού χώρου όπου θα ενώνονται ιδανικά η ιστορική γνώση, η κριτική σκέψη, ο ψηφιακός γραμματισμός με την καινοτομία.

Πιο συγκεκριμένα εντός της Πινακοθήκης παρουσιάζονται γνωστοί πίνακες Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών και επιδιώκεται η ανάδειξη των βασικών ηρώων του 1821, των Φιλελλήνων που βοήθησαν στην έκβαση του Αγώνα, καθώς και των μαχών που συνέβαλαν αποφασιστικά στην απελευθέρωση του έθνους μας. Ειδικότερα, παρουσιάζονται πίνακες των George Philip Reinagle, Νικηφόρου Λύτρα, Ερρίκο Λεοπόλδο Λεβύ, Αϊβαζόφσκι, Εμίλ ντε Λασάνκ, Άρι Σέφερ, Θεόδωρου Βρυζάκη, Νικόλαου Γύζη, Ευγένιου Ντελακρουά κ.α. όπως και προσωπογραφίες ή εικόνες για γνωστούς ήρωες (Κολοκοτρώνης, Θ., Διάκος, Αθ., Μπότσαρης, Μ., Μαυρογένους, Μ., Καραϊσκάκης, Γ., κ.α.) ή Φιλέλληνες (Ουγκώ, Σαντόρε ντι Σανταρόζα, Αλεξάντρ Πούσκιν), καθώς και έργα με τη συνοδεία ηχητικών αποσπασμάτων (Θούριος κ.α) από ντοκιμαντέρ ή εκπαιδευτικά προγράμματα που προβάλλονται μέσω του γνωστού ιστότοπου «Youtube» που επιτρέπει την κοινοποίηση, την αποθήκευση, την αναζήτηση και την αναπαραγωγή ψηφιακών βίντεο.
Αξίζει να επισημανθεί ότι, το project είναι μια εργασία που βασίζεται στη συστηματική ερευνητική διαδικασία. Για να διεκπεραιωθεί σωστά μια εργασία χρειάζονται συγκεκριμένες φάσεις που βασίζονται σε ένα σωστά καταρτισμένο πλάνο για την πραγμάτωση της αρχική σύλληψης – ιδέας. Αρχικά, πραγματοποιείται η αναζήτηση και η συλλογή πληροφοριών για το θέμα. Έπειτα ακολουθεί η επεξεργασία των πληροφοριών και στο τέλος εξάγονται τα απαραίτητα συμπεράσματα σύμφωνα με τα οποία πραγματοποιούνται κάποιες ενέργειες τροποποιητικού – ανατροφοδοτικού χαρακτήρα.

Aναφορικά με την παρούσα εργασία, σε πρώτο στάδιο τέθηκαν οι παιδαγωγικοί στόχοι. Αρχικά, κρίθηκε αναγκαίο να οριστούν, να περιγραφούν και να κατανοηθούν τα ιστορικά γεγονότα που έλαβαν χώρα κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης. Αρωγοί σε αυτό το βήμα στάθηκαν το σχολικό εγχειρίδιο, οι πρωτογενείς και οι δευτερογενείς πηγές μέσω του διαδικτύου που αξιοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της τηλεκπαίδευσης και των δια ζώσης μαθημάτων, καθώς και τα φύλλα εργασίας σε μορφή προγράμματος επεξεργασίας κειμένου ή παρουσίασης που δόθηκαν προς συμπλήρωση από τον επιβλέποντα εκπαιδευτικό.
Έπειτα, προκρίθηκε η εμβάθυνση μέσω της επέκτασης των γνώσεων γύρω από τα πρόσωπα και τα γεγονότα που συνέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια της Ελληνικής Επανάστασης με σκοπό την εξαγωγή συμπερασμάτων για τις μακροχρόνιες συνέπειες της Επανάστασης. Παράλληλα, ως μακροπρόθεσμοι γνωστικοί στόχοι ορίστηκαν η καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης και κουλτούρας όπως και η σύνθεση πληροφοριών μέσα από την αναζήτηση πληροφοριών αλλά και η ενίσχυση της κριτικής σκέψης και της συνεργασίας σε επίπεδο ομάδας και σχολείου με βασικούς πυλώνες τη συμμετοχή, την αυτοπεποίθηση και τη υπευθυνότητα μέσω της ανάληψης πρωτοβουλιών. Στο τέλος ορίστηκαν οι στόχοι ως προς την ανάπτυξη βασικών και σύνθετων κινητικών δεξιοτήτων αλλά και η προώθηση διαφορετικών μορφών άσκησης. Για την πραγματοποίηση όλων των παραπάνω ενεργειών αξιοποιήθηκαν αρκετές πολυμεσικές εφαρμογές. Στην παρούσα εργασία αξιοποιήθηκε και παρουσιάζεται η εργασία των μαθητών μέσω του προγράμματος «Artsteps».

Το Artsteps είναι ένα διαδικτυακό ψηφιακό εργαλείο που επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργήσουν και να περιηγηθούν εικονικά σε τρισδιάστατους χώρους τέχνης. Στις εικονικές αυτές εκθέσεις μπορούν να προβάλλονται δισδιάστατα εκθέματα (πίνακες ζωγραφικής και φωτογραφίες) καθώς και βίντεο. Δύναται να αξιοποιηθεί παιδαγωγικά, διότι οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δημιουργούν θεματικές εκθέσεις και εικονικές ξεναγήσεις για ένα γνωστικό αντικείμενο. Επιπλέον, οι μαθητές, στο πλαίσιο του παρόντος σχεδίου εργασίας μπορούν να περιηγηθούν σε εκθέσεις, να αναζητούν εικόνες σχετικά με ένα θέμα ή να δημιουργήσουν τη δική τους εικονική έκθεση και να τη μοιραστούν με τους συμμαθητές άλλων τάξεων ή σχολείων. Όλες οι εκθέσεις παρουσιάζονται μέσα από την ιστοσελίδα του Αrtsteps www.artsteps.com. O χρήστης δημιουργεί τον λογαριασμό του και έχει τη δυνατότητα να σχεδιάσει ο ίδιος τον εκθεσιακό χώρο, να προσθέσει τοίχους, πάτωμα, παράθυρα, να τοποθετήσει τα εκθέματα με τη σειρά που επιθυμεί και να προσθέσει κορνίζες. Παράλληλα, παρέχεται η δυνατότητα στον επισκέπτη να παρατηρεί το έκθεμα και να παρατίθενται πληροφορίες και ηχητικά κάνοντας κλικ στην εικόνα. Τέλος, είναι δυνατή η διάχυση της πληροφορίας, αφού οι επισκέπτες είναι σε θέση να σχολιάζουν και να κοινοποιούν τις εκθέσεις σε δημοφιλή κοινωνικά δίκτυα.

Η προσπάθεια των μαθητών αποτυπώνεται διαδικτυακά μέσω της εφαρμογής η οποία έλαβε πολλά κολακευτικά σχόλια από τους γονείς και την τοπική κοινωνία, ενώ οι μαθητές ενθουσιάστηκαν με το αποτέλεσμα των εργασιών τους. Επίσης, αξιολογήθηκαν θετικά και οι ίδιοι οι μαθητές ως προς τις λειτουργικές δεξιότητες, που έχουν να κάνουν με τη χρήση της τεχνολογίας, όπως είναι οι απλοί χειρισμοί με τη χρήση πληκτρολογίου ή ποντικιού, καθώς και πιο σύνθετοι χειρισμοί, όπως η αναζήτηση στο διαδίκτυο ή η λήψη και εγκατάσταση λογισµικού µε συνηµµένο, οι δοµικές δεξιότητες, που έχουν να κάνουν με τη χρήση των δοµών στις οποίες περιέχονται οι πληροφορίες μέσω υπερσυνδέσεων την αξιολόγηση των πληροφοριών που βρέθηκαν, αλλά και τις στρατηγικές δεξιότητες, που περιλαµβάνουν τη δυνατότητα της ενεργούς αναζήτησης πληροφοριών και την ικανότητα της κριτικής ανάλυσης των διαθέσιµων πληροφοριών. Τέλος, αξίζει να αναφερθεί πως η παρούσα εργασία, που βρίσκεται στο ακόλουθο λινκ: https://www.artsteps.com/view/60578e906ce0b0b7f1002b20?currentUser καθώς και το σύνολο των εργασιών των μαθητών θα είναι διαθέσιμα στους ίδιους και στους γονείς τους στο τέλος της χρονιάς σε έντυπη μορφή.

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ. ΣΤΟΙΧΕΙΟ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΖΩΗΣ

Του μαέστρου & συνθέτη Ανδρέα Χασάπη

Ο άνθρωπος, από την αρχαιότητα ως σήμερα, αφού έλυσε τα βασικά ζητήματα επιβίωσης και άρχισε να κοινωνικοποιείται, κλήθηκε να αποφασίσει για την ποιότητα του καθημερινού του βίου.
Η οικογένεια, πρώτος πυρήνας κοινωνικής συγκρότησης, ιεράρχησε τις δομές της γύρω από νεότευκτες αρχές και αξίες, όπως αυτές της θρησκείας, των κανόνων δικαίου και του δικαίου της συμβίωσης. Όταν αργότερα διευθετήθηκαν ή λύθηκαν οι διαφορές που εγγενώς ο ανθρώπινος χαρακτήρας παρήγαγε, οι ανάγκες σταδιακά αναβαθμίστηκαν σε ζητήματα συμβιβασμού και αμοιβαίας υποχωρητικότητας, για χάρη της ειρηνικής συμβίωσης των μελών της κοινότητας.
Όλα αυτά, φυσικά, απαίτησαν χρόνο και πολλές φορές πέρασαν μέσα από επώδυνες συγκρούσεις. Η παιδεία, στην οποία εξελίχθηκε η μαθητεία των νεότερων στους εμπειρότερους ενήλικες, υπήρξε το πρώτο βασικό στοιχείο στο οποίο βασίστηκε η εκλέπτυνση του ανθρώπινου χαρακτήρα και η πειθαρχία στις κοινές παραδοχές της αλήθειας και του αλληλοσεβασμού.
Μικρές τελετές θρησκευτικές, οικογενειακές, κοινωνικές, άρχισαν να διαφοροποιούν την ανθρώπινη ζωή και να την μετατρέπουν από αυτή του αγώνα για επιβίωση, σ’ εκείνη της ψυχαγωγίας, της διασκέδασης, και της ψυχοσωματικής εκτόνωσης.
Νέες μορφές ψυχαγωγίας κατοχυρώθηκαν μέσα από την διαρκή εξέλιξη των ανθρώπινων αναγκών και της αναπροσαρμοζόμενης κοινωνικής ζωής.
Η ενασχόληση με τις λεγόμενες καλές τέχνες, ως αποτέλεσμα της εκλέπτυνσης του ανθρώπινου χαρακτήρα, με τη συνδρομή του πλούτου και των νέων κοινωνικών δομών, εξελισσόταν ολοένα και περισσότερο σε ανάγκη, παρά πάρεργο, αποτέλεσμα της διαχείρισης του ελεύθερου χρόνου.
Η οικονομική ακμή, η συμμετοχική δομή των πόλεων-κρατών, η πνευματική ικμάδα και η ταυτόχρονη ανάγκη για επίδειξη της υπεροχής έναντι άλλων κοινωνικών και φυλετικών ομάδων υπήρξαν ζωτικά στοιχεία στην ανάπτυξη αυτού του πλέγματος δραστηριοτήτων που αργότερα ονομάστηκαν με τη λέξη πολιτισμός.
Η Σικυών, μία ακόμη κραταιά εκπρόσωπος της περιόδου της Ελληνικής ακμής, μας κληροδότησε – εκτός της πλούσιας πατρώας γης – και μια βαριά άυλη κληρονομιά, την οποία οφείλουμε να τιμούμε, όχι μόνον επιδεικνύοντας ως τρόπαιο τον αρχαίο πολιτισμό της, αλλά υπηρετώντας έναν ιερό σκοπό: Αυτόν της ανάδυσης και ανάδειξής της, με τη σύγχρονη πλέον μορφή του, μέσω οικοδόμησης και παραγωγής ικανού πολιτιστικού έργου, αντάξιου της ιστορίας της πόλης.
Με επίκεντρο το αρχαίο θέατρο, το οποίο οφείλεται να αποκατασταθεί και να αναδειχθεί ως κυρίαρχο στοιχείο της πολιτιστικής ζωής του τόπου, θα μπορούσε να δοθεί υπόσταση σ’ ένα πλήθος δραστηριοτήτων με ομόκεντρη διάρθρωση και να διεκδικηθεί το κύρος που θα κάνει υπερήφανους τους πολίτες για τη διαβίωση τους σ’ αυτή την τόσο προνομιούχα γη.
Η προτεραιότητα, λοιπόν, στο θέατρο αποτελεί τον βασικότερο πυλώνα ανάπτυξης της Σικυώνιας γης. Ένα όραμα που εάν υιοθετηθεί από τις αρχές της Σικυώνιας πολιτείας, θα συμπαρασύρει το σύνολο σχεδόν της κοινωνίας σε μια πορεία ακμής και ισχύος, απαραίτητης σ’ ένα μέλλον που σχεδιάζεται ερήμην των πολιτών. Τολμώ να πω πως θα αποτελέσει – πλην των άλλων – έναν πυρήνα κοινωνικής συσπείρωσης και ηθικής εξύψωσης για τους πολίτες, που την έχουν πλέον μεγάλη ανάγκη.

Εγγραφή στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων

Στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, μπορούν να εγγραφούν όλοι οι μη κερδοσκοπικοί φορείς που διαθέτουν εκ του καταστατικού τους, πολιτιστική δραστηριότητα. Η εγγραφή στο Μητρώο δεν συνεπάγεται την επιχορήγηση του φορέα, αποτελεί, όμως, απαραίτητη προϋπόθεση για την υποβολή αιτήματος επιχορήγησης.

Προκειμένου να εγγραφείτε στο Μητρώο Πολιτιστικών Φορέων, πρέπει να επισκεφτείτε των παρακάτω link και ν ακολουθήσετε τις οδηγίες εγγραφής.
http://drasis.culture.gr/index.php/taytothta-forea

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΑ ΘΡΑΝΙΑ – ΠΡΟΣΩΠΑ ΚΑΙ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΙΑΤΟΥ ΚΑΙ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΟΥ, 1917 – 2017

100 χρόνια από το τετρατάξιο Γυμνάσιο στο… 1ο Γυμνάσιο και στο 1ο Λύκειο

Με φόντο την ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης αυτό το βιβλίο-λεύκωμα παρουσιάζει την ιστορία του Γυμνασίου Κιάτου από την ίδρυσή του (1917), έως και το δεύτερο ιωβηλαίο του (2017).
Ξεκινώντας από το τετρατάξιο Γυμνάσιο της πόλης μας, προχωρώντας στο εξατάξιο Γυμνάσιο και φτάνοντας στο 1ο Γυμνάσιο και στο 1ο Γενικό Λύκειο Κιάτου, γιορτάζονται τα 100 χρόνια συνεχούς λειτουργίας τους.
Συγκεκριμένα στο βιβλίο περιέχονται:
Περίπου 10.000 ονόματα που είχαν σχέση με το σχολείο τα 100 αυτά χρόνια: διευθυντές, καθηγητές, σημαιοφόροι, παραστάτες, μαθητές με τις μεγαλύτερες βαθμολογίες κ.ά. τα 100 αυτά χρόνια.
64 δημοσιεύματα της εποχής από τον τοπικό τύπο, Φύλλα Εφημερίδας της Κυβέρνησης κ.ά.
423 φωτογραφίες καθηγητών και μαθητών από διάφορες σχολικές περιόδους.
103 εξώφυλλα σχολικών βιβλίων.
Γεγονότα από τη σχολική ζωή: τιμωρίες μαθητών, μαθητικοί κανονισμοί, σχολικές γιορτές, εκδρομές κλπ.
Πληροφορίες για τις εκάστοτε αλλαγές στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα και στον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Τα μαθήματα που διδάσκονταν σε κάθε τάξη (έως το 1950).
Μέσα στις 690 σελίδες του βιβλίου πολλές/οί θα συναντήσουν τον εαυτό τους ή τους προγόνους ή τους απογόνους τους ή και τα τρία μαζί!
Είναι ένα βιβλίο-λεύκωμα για την τοπική μας ιστορία που αξίζει να βρίσκεται στη βιβλιοθήκη τόσο όσων πέρασαν από τα θρανία του σχολείου αυτού, αλλά και στη βιβλιοθήκη εκείνων που οι πρόγονοί τους υπήρξαν μαθητές του.

Σύντομο βιογραφικό
 
Ο Σωτήρης Εμμ. Κοκκωνάκης είναι Φυσικός, συν/χος εκπαιδευτικός και αντιπρόεδρος της Εταιρείας Κορινθίων Συγγραφέων.
Γεννήθηκε και κατοικεί μόνιμα στο Κιάτο.
Έχει γράψει, (ατομικά και συλλογικά), περίπου 40 βιβλία με περιεχόμενο επιστημονικό, εκπαιδευτικό και τοπικής (κορινθιακής) ιστορίας και λαογραφίας.